В България, а и не само, белотът е особено популярен. Въпреки това се оказва, че повечето хора изобщо или почти не познават правилата му.
Белот е игра с карти за 4 човека (два отбора от по двама играчи). Известни са също и версии за двама и трима, но поради значителните си несъвършенства не са добили значителна популярност. Играе се с 32 стандартни карти (колода за бридж от която са отстранени картите от 2 до 6).
Правила на играта
Играчите от еднакви отбори застават един срещу друг, така че картите на всеки да останат неприкосновени, а самата игра се развива в четири етапа:
1. Раздаване:
Раздаващият, разбърква добре картите и подава на седящия от лявата му страна да цепи. По посока обратна на часовниковата стрелка на всеки играч се раздават първо по 3, а след това по още 2 карти. Така всеки от играчите държи в ръцете си по 5 карти.
2. Вдигане (наддаване)
Целта на вдигането е да се посочи какво ще се играе от следните:
- Коз боя
При игра на боя един от цветовете (боите) се определя за доминиращ (коз), а останалите са равноправни. Силата на картите от козовия цвят е както следва (в низходящ ред): J; 9; A; 10; K; Q; 8; 7. В останалите цветове силата на картите е: A; 10; K; Q; J; 9; 8; 7. Карта от козовия цвят доминира над всяка карта от друг цвят независимо от силата й. По този начин козът може да цака останалите бои.
- Без коз
При игра "Без коз" няма доминиращ цвят. Силата на картите е: A; 10; K; Q; J; 9; 8; 7, независимо от цвета им.
- Всичко коз
При тази игра всички цветове са козови т. е. силата им е: J; 9; A; 10; K; Q; 8; 7. Отново няма доминиращ цвят.
Вдигането протича по следния начин: първи обявява играчът в дясно от раздаващия. Той заявява желанието си за игра като избира коя боя да бъде коз, "Без коз" или "Всичко коз". Ако не иска да обявява казва "пас". Следващият играч може да предложи по-висока игра или "пас". Силата на боите е следната: Най-ниската е спатия. Следват каро, купа, пика, "Без коз" и "Всичко коз". Когато последната валидна обява е направена от противников играч може да се обяви "контра". Това означава, че играчът който я обявява възнамерява да победи при избрания от противника вариант на играта. В този случай резултатът се удвоява. В отговор противниковият отбор може да промени боята или да обяви "реконтра". Тогава резултатът се учетворява. Вдигането приключва когато трима поредни играчи обявят "пас". Тогава раздаващият раздава по още по 3 карти. След като вдигането приключи, ако не е избран вариант на играта (всички са "пас") картите се събират и следващият подред раздава.
3. Игра (разиграване)
Играта започва седящият в дясно от раздаващия, като поставя една от своите карти на масата (тя определя "исканият" цвят). Всеки следващ играч отговаря с карта от същия цвят. Ръката (четирите карти) печели играчът, който е поставил най-силната карта (или е цакал с коз). Играчът, който е спечелил ръката събира картите, прибира ги при себе си (с лицето надолу) и започва следващият кръг, като играе произволна карта и т.н.
3.1. Игра на боя.
В основата на играта е правилото за задължителното отговаряне на цвета и качването в коз. Ако играчът не притежава карта от искания цвят и ръката до момента принадлежи на противника, трябва да играе коз, т. е. да цака. Ако противникът е играл коз (е цакал), той трябва да даде по-висок (да надцака). В случай че няма по-висок коз , може да изиграе произволна карта.
3.2. "Без коз". Играе се както на игра в коз, но липсва козов цвят и единственото задължително условие е отговарянето в цвета. Тук качването не е задължително.
3.3. "Всичко коз". За разлика от "Без коз" всички цветове са козове, така че освен отговарянето в цвета е задължително и качването (даване на по-висока от дадените до момента карти от искания цвят) независимо кой печели ръката до момента.
4. Броене
След края на играта всеки отбор преброява точките, които е събрал от ръцете си, като за всяка карта записва точки както следва:
Карта | Коз | Без коз |
7 | 0 | 0 |
8 | 0 | 0 |
9 | 14 | 0 |
10 | 10 | 10 |
J | 20 | 2 |
Q | 3 | 3 |
K | 4 | 4 |
A | 11 | 11 |
След това към получените точки се прибавят точките от анонси. При игра на "Без коз", така получените точки се удвоявят, като единствено не се удвоява при капо (валат). Ако отборът, който е обявил играта е събрал повече точки от противника, то играта се смята за "изкарана". Ако точките са по равно, то играта се смята за "висяща". Ако отборът обявил вдигнал играта събере по-малко точки от противника, то играта се смята за "вътре".
Когато игарата е изкарана, всеки отбор си записва сумата от точките, които е събрал, като предварително ги раздели на 10 и закръгли до цяло число. (193 - 19 точки)
Когато играта е вътре, противникът на отбора, обявил играта си записва всички точки (включително тези на противника), разделени на 10 и закръглени.
Ако играта е висяща отборът обявил вида й не записва точките си, а те остават за този, който спечели следващото раздаване. Противникът му си записва своите точки (разделени на 10 и закръглени). Ако и следващото раздаване виси, то точките се натрупват за по-следващото и т. н.
При обявена контра, отборът, събрал повече точки записва удвоения резултат за вкарана игра, независимо кой я е обявил (Удвоявят се и всички анонси, включително и валат).
При обявена реконтра, отборът, събрал повече точки записва учетворения резултат за вкарана игра, независимо кой я е обявил (Учетворявят се и всички анонси и капо).
При обявена контра или реконтра, ако играта виси, тогава всички точки (удвоени или учетворени) остават за отбора, спечелил следващото раздаване.
Играта свършва когато някой от отборите събере 151 или повече точки. Ако и двата отбора едновременно преминат тази граница, то печели този от тях, който има повече точки. Ако са по равно, играе се докато някой от отборите поведе.
Изключение представлява правилото "С капо не се излиза". В този случай се изиграва само още едно раздаване (изключва се раздаване, в което всички са обявили пас и раздаване завършило с валат).
Играч, който притежава следните комбинации от карти и я/ги обяви играейки първата си карта за дадено раздаване (независимо дали картата участва в комбинацията или не), печели за отбора си съответните точки:
Подредбата на картите при анонсите е следната: 7; 8; 9; 10; J; Q; K; A.
При игра на "Без коз", играчите нямат право да обявяват притежаваните от тях комбинации. Т.е. не се получават никакви анонси освен за капо или последно 10.
Ако една карта участва едновременно в каре и поредица (терца, кварта, квинта), играчът избира кое от двете да обяви.
Ако и двата отбора са обявили анонси от поредни карти, точките от тях си записва само отборът, обявил най-висок анонс. При анонси с еднаква дължина, за по-висок се смята този, който завършва с по-висока карта. Ако най-високите анонси от поредни карти на двата отбора са равни, то всички анонси за поредни карти отпадат.
Ако и двата отбора са обявили карета, точките от тях си записва само отборът, обявил каре от карти с най-висока точкова стойност (по точките на Всичко коз).
Видът на комбинациите се изяснява едва след изиграване на последната карта. Така, ако един играч притежава например J, Q и K пики, обявява "терца" на първата ръка и след последната ръка уточнява например "Терца до поп от пики".
"Белот": Ако някой от играчите притежава Q и К от боята коз (който и да е цвят при игра на "Всичко коз") и го обяви по време на разиграването (отговори на искана боя с дамата или с попа, започне ръка с белот или цака с дамата или с попа), печели за отбора си 20 точки.
10 точка получава отборът спечелил последната ръка в играта (последно 10). Ако е спечелил всички ръце в играта (така нареченият "валат" или "капо") получава още 90 точки.
Тънкости
В белота съществуват редица неписани правила, които всеки играч е добре да научи.
-Когато партньорът ви изчисти вале, значи тази боя очаква да му пуснете. Там той е силен.
-Когато партньорът ви изчисти деветка, значи няма валето. Не му пускайте тази боя.
-Когато вие обявите боя, например спатия, а партньорът ви обяви по-висока, например купа, вдигнете на Всичко коз, защото иначе съотборникът ви ще се агресира.
-Когато съотборникът ви обяви боя, не вдигайте на "Без коз", освен ако капото не ви е вързано. В противен случай отново очаквайте агресия.
-Следете какви бои се чистят от съотборника ви, така ще разберете къде е силен.
-Не започвайте игра на "Всичко коз" с белот.
-Не си чистете валето, без да имате деветката.
-Не цакайте ръка, която съотборникът ви взима, освен ако очаквате играчът след вас да я вземе или имате само козове.
-Когато противникът ви е обявил боя, а вие сте първи, не пускайте обявената боя, освен ако нямате 4 коза :P!
-Не обявявайте "Без коз", когато в първите 5 карти имате каре Aса. В "Без коз"-а не важат анонси.
-Не помагайте на противника дори да ви е гадже.
-Не гледайте телевизия докато играете, така и двете действия стават непълноценни.
-Не мамете, когато могат да ви хванат ;)
-Не чистете силни карти, когато противникът ви взима ръката.
И най-важното - не мачкайте картите!
Когато игарата е изкарана, всеки отбор си записва сумата от точките, които е събрал, като предварително ги раздели на 10 и закръгли до цяло число. (193 - 19 точки)
Когато играта е вътре, противникът на отбора, обявил играта си записва всички точки (включително тези на противника), разделени на 10 и закръглени.
Ако играта е висяща отборът обявил вида й не записва точките си, а те остават за този, който спечели следващото раздаване. Противникът му си записва своите точки (разделени на 10 и закръглени). Ако и следващото раздаване виси, то точките се натрупват за по-следващото и т. н.
При обявена контра, отборът, събрал повече точки записва удвоения резултат за вкарана игра, независимо кой я е обявил (Удвоявят се и всички анонси, включително и валат).
При обявена реконтра, отборът, събрал повече точки записва учетворения резултат за вкарана игра, независимо кой я е обявил (Учетворявят се и всички анонси и капо).
При обявена контра или реконтра, ако играта виси, тогава всички точки (удвоени или учетворени) остават за отбора, спечелил следващото раздаване.
Играта свършва когато някой от отборите събере 151 или повече точки. Ако и двата отбора едновременно преминат тази граница, то печели този от тях, който има повече точки. Ако са по равно, играе се докато някой от отборите поведе.
Изключение представлява правилото "С капо не се излиза". В този случай се изиграва само още едно раздаване (изключва се раздаване, в което всички са обявили пас и раздаване завършило с валат).
Играч, който притежава следните комбинации от карти и я/ги обяви играейки първата си карта за дадено раздаване (независимо дали картата участва в комбинацията или не), печели за отбора си съответните точки:
Комбинация: име: точки:
три поредни терца 20
четири поредни кварта 50
пет поредни квинта 100
четири еднакви (10,Q,K,A) каре 100
четири деветки каре 150
четири валета каре 200
При игра на "Без коз", играчите нямат право да обявяват притежаваните от тях комбинации. Т.е. не се получават никакви анонси освен за капо или последно 10.
Ако една карта участва едновременно в каре и поредица (терца, кварта, квинта), играчът избира кое от двете да обяви.
Ако и двата отбора са обявили анонси от поредни карти, точките от тях си записва само отборът, обявил най-висок анонс. При анонси с еднаква дължина, за по-висок се смята този, който завършва с по-висока карта. Ако най-високите анонси от поредни карти на двата отбора са равни, то всички анонси за поредни карти отпадат.
Ако и двата отбора са обявили карета, точките от тях си записва само отборът, обявил каре от карти с най-висока точкова стойност (по точките на Всичко коз).
Видът на комбинациите се изяснява едва след изиграване на последната карта. Така, ако един играч притежава например J, Q и K пики, обявява "терца" на първата ръка и след последната ръка уточнява например "Терца до поп от пики".
"Белот": Ако някой от играчите притежава Q и К от боята коз (който и да е цвят при игра на "Всичко коз") и го обяви по време на разиграването (отговори на искана боя с дамата или с попа, започне ръка с белот или цака с дамата или с попа), печели за отбора си 20 точки.
10 точка получава отборът спечелил последната ръка в играта (последно 10). Ако е спечелил всички ръце в играта (така нареченият "валат" или "капо") получава още 90 точки.
Закръгляне
Общият брой на точките с последното 10 е: 258 (26) на "Всичко коз", 260 (26 след удвоявянето) на "Без коз" и 162 (16) при игра на боя.- На "Всичко коз" проблем със закръгляването възниква при резултати завършващи на 4. Например: 34 - 224, 164 - 194 (ако в играта има 100 т. от анонси) и т.н. В този случай нагоре закръглява отборът с по-малко точки. В горните два примера съответно 4 - 22 и 17 - 19
- На "Без коз" проблем със закръглявянето не може да възникне.
- При игра на коз проблем възниква при резултати завършващи на 6. Отново нагоре закръглява отборът събрал по-малко точки. Например: при 56 - 106 се пише 6 - 10, при 6 - 156 се пише 1 - 15 и т.н.
Тънкости
В белота съществуват редица неписани правила, които всеки играч е добре да научи.
-Когато партньорът ви изчисти вале, значи тази боя очаква да му пуснете. Там той е силен.
-Когато партньорът ви изчисти деветка, значи няма валето. Не му пускайте тази боя.
-Когато вие обявите боя, например спатия, а партньорът ви обяви по-висока, например купа, вдигнете на Всичко коз, защото иначе съотборникът ви ще се агресира.
-Когато съотборникът ви обяви боя, не вдигайте на "Без коз", освен ако капото не ви е вързано. В противен случай отново очаквайте агресия.
-Следете какви бои се чистят от съотборника ви, така ще разберете къде е силен.
-Не започвайте игра на "Всичко коз" с белот.
-Не си чистете валето, без да имате деветката.
-Не цакайте ръка, която съотборникът ви взима, освен ако очаквате играчът след вас да я вземе или имате само козове.
-Когато противникът ви е обявил боя, а вие сте първи, не пускайте обявената боя, освен ако нямате 4 коза :P!
-Не обявявайте "Без коз", когато в първите 5 карти имате каре Aса. В "Без коз"-а не важат анонси.
-Не помагайте на противника дори да ви е гадже.
-Не гледайте телевизия докато играете, така и двете действия стават непълноценни.
-Не мамете, когато могат да ви хванат ;)
-Не чистете силни карти, когато противникът ви взима ръката.
И най-важното - не мачкайте картите!
А когато съотборникът ми има сто от асаци, а аз имам сто от боя, на кого върви стсто?
ОтговорИзтриванеKogato kolegata ima 100 na boia a saotbprnika mi ima 100 kare az imam tersa drugua kolega sishto ima tersa kokvo virvi i kokvo ne
ОтговорИзтриванеКак да разбера кой цвят да му играя на съотборника, ако чисти друг цвят а не каквото се иска
ОтговорИзтриванехи хи само малоумници в тази нещастна подмандатна територия....
ОтговорИзтриване