Таблата е страхотна игра, даваща многобройни възможностти от ходове като развива както стратегическото, така и индивидуалното мислене на играча, позволявайки му да създаде свой собствен стил на игра. Двата зара, използвани в таблата, имат само 20 различни комбинации, но начините, по които играчът може да ги изиграе, са десетократно повече.
Една партия табла се състои от редуването на трите игри: класическа, тапа и гюлбара, докато един от играчите не достигне 7 точки (тук се срещат и различни разновидности, при които нужният брой точки за победа е 11, 13 и т.н, но всичко зависи от уговорките преди началота на партията). Играчът печели 1 точка при обикновена победа – изваждане на всички пулове преди опонента; две точки се печелят, когато играчът вземе всички свои пулове без съперникът му да е успял да вземе поне един от своите; три точки могат да се спечелят, когато единият играч извади всички свои пулове преди опонентът да е вкарал всички свои в игра. Трите точки се печелят изключително рядко и някои играчи не зачитат това правило. Единствено при тапата и гюлбарата съществува шанс за вземането на 3 точки, но тук късметът е главен фактор и евентуалното хвърляне на шест, седем поредни чифта.
Класическа табла
Първата игра – класическата, е особена с това, че пуловете и на двамата играчи са вече изкарани, тоест са подредени по дъската. Специфичната подредба на пуловете трябва да организира и вашите ходове. Като първи зар, най-добрите комбинации са с разлика две (3 и 5; 4 и 2; 1 и 3; 4 и 6), които ви дават възможност да си осигурите капия в собственото ви поле, с което ще затрудните бягството на противниковите пулове и възможностите му за влизане при удар. Комбинация 6 и 1 е с още по-голяма важност, защото правите капия точно на шестицата на противниковата двойка пулове, с което премахвате вероятността за бягство почти напълно(единствено чифт четворки биха разбили вашата блокада). Комбинация 6 и 5 от своя страна дава възможност за измъкването на единия пул от двойката и скриването му в най-задната петица. Естествено хвърлянето на чифт също дава възможност за добър старт, зависи как бъде изигран. Единствено чифт петици би създал напрежение сред вашите пулове, тъй като двойката ви не мърда и ще трябва да сваляте от далечната си петица.
За първи зар в класическата табла съществуват и не добри комбинации, които биха дали предимство на вашия противник. Това са комбинациите на четворка с тройка или петица, които гарантират оставянето на незащитен пул, както и комбинациите на шестица с всяко число без единица и петица. Гол пул ще оставите и ако хвърлите 2 и 1, както и 5 и 1. В крайна сметка положителните зарове за първо хвърляне са 14, а отрицателните само 6, което показва големия шанс за силен старт. На базата как ще се развие играта при първите хвърляния, трябва да изберете начина си на игра. Дали ще сте по-агресивни или ще поддържате силна защита. При хвърлянето на зар, при който оставяте гол пул е по-добре да организирате играта си около по-бързото изтегляне на задната двойка. Комбинациите на 4 и 3 или и 5 ви позволяват да размърдате задната си двойка и да очаквате следващото хвърляне, с което да се опитате да избягате с единия или да направите капия. По този начин получавате огромно приемущество ако противникът ви не е успял да изкара своята двойка. Тогава ви се удава подходящ момент да организирате своята блоката. Опитайте се да запушите шестицата на противниковата двойка и да ограничите пътя за бягство. В последствие запушете още по-голямо пространство. Ако запушите шестицата и четворката, не се притеснявайте за двойката си отзад и съвсем спокойно се опитайте да избягате поне с единия пул. Дори и да бъдете ударени блокадата ви ще ви даде време да вкарате пула и да избягате. С течение на играта организирайте и опорните точки на вашето придвижване. Не забравяйте да имате капии както на четни, така и на нечетни числа, защото в противен случай увеличавате броя на отрицателните зарове.
В случай, че противникът ви блокира задната двойка, може да изберете няколко начина на игра. Първият е да запушите възможно най-много позиции в своето поле и да изчакате с двойката. По този начин имате шанс противникът ви след време да се разкрие и да нанесете удар. Ако сте запушили цялото си поле и вражеският пул не може да излезе победата ви е почти сигурна. Организирайте пуловете си по начин, по който след започване на ваденето няма да позволите оставането на незащитен пул. Изтеглете задните пулове, колкото се може повече към единицата. Не позволявайте да имате три шестици или петици, защото при хвърляне на чифт има вероятност да се оголите. Накарайте противниковия пул да влезе зад гърба ви, с което ще елиминирате заплахата от удар.
Вторият начин на игра при блокиране на задната двойка е да накарате противника ви да удари още няколко ваши пула. Така ще можете да си съставите своя блокада в неговото поле. По този начин щу увеличите шанса си за успешен удар. Оттук продължавате тактиката от първия вариант. Поемате доста голям риск, защото, когато запълните цялото си поле и хвърлите шестица, ще трябва да местите някой от задните си пулове и евентуално да оставите гол. Така опонентът ви има шанс да запълни цялото си поле и в последствие да спечели дори 2 точки.
Тапа
Тапата е характерна с това, че играчите стартират от противниковото поле с една двойка и започват да вкарват останалите си пулове след това. Тук не важи правилото на удрянето, но за сметка на това играчите могат да се „затапват” един друг. Това се случва, когато вражеският пул остане сам, а вие сложите свой върху него. Така опонентът не може да движи хванатия пул и не може да вади от полето си, дори всичките му пулове да са вътре. Правилното разпределение на капиите ще ви доведе до победа.
Запомнете, че ако започвате играта първи имате само шест позиции, които са напълно безопасни. Това са 1, 2, 4, 6, 9 и 10. Така дори опонентът ви да хвърли чифт не би могъл да хване нито един пул. В началото хващащи чифтове са само шестици, петици, четворки и евентуално тройки, хващащи 11 позиция от вашата двойка. Все пак шансът опонентът ви да хвърли нужния чифт е едно към двайсет, затова можете и да рискувате.
Ако желаете да играете по-агресивно добър зар е 6 и 4 или и 3, с който ще изнесете своя пул на безопасна и предна позиция. По този начин ще увеличите своя шанс да хванете противниковия пул. Въпреки предимството може и да не успеете и опонентът ви да се възползва от голия ви пул, като го превърне в своя опора, близо до началното ви поле.
В тапата не е важно да хванете, колкото се може повече противникови пула. В някои случаи дори е по-добре да направите капия на ключова позиция и да ограничите противниковите движения, с което ще осигурите косвената си победа. Запомнете, че математически най-голям шанс има сборът от заровете да е 6, 7 или 8. Постарайте се да организирате по такъв начин опорните си позиции, който да ви осигури възможност постоянно да защитавате вашите пулове. Гледайте колкото се може по-бързо да изкарате всички пулове, за да започнете да изтегляте началната си двойка. Ако противникът ви ви хване там, играта приключва, освен ако имате шанс и вие да да го хванете на същата позиция. За да спечелите 3 точки ще трябва да запушите всичките противникови входящи позиции, но до сега не съм чувал някой да го е постигал в истинска партия.
Гюлбара
Гюлбарата може би е една от игрите, в които късметът има най-голямо значение. Играчите започват от две различни страни и се въртят в една и съща посока. Специфичното е че при Гюлбарата само един пул е капия, тоест противникът не може да стъпва. Друго особено е че при хвърлянето на чифт се играят всички чифтове нагоре (при тройки се играят по четири 3, 4, 5 и 6). При първите хвърляния и на двамата играчи чифтовете се играят единствено хвърлените,а при следващо хвърляне се изиграват всички. Целта на всеки играч е да стигне до най-далечното поле и да вземе всички пулове. Затова се постарайте в началото да блокирате пътя на противника, така че той да не може да стигне своето поле.
Запомнете, че шансът да запълните втора и трета позиция е най-малък, затова го направете при първа възможност. Вадете колкото се може по-бавно пуловете си и се постарайте да си осигурите опори сред противниковите пулове. Организирайте своята блокада и пробийте вражеската за да си осигурите победа. Не забравяйте, че ако някой хвърли чифт и не може да ги довърши другият играч го прави вместо него. Ако обаче не може да бъде започнат чифтът, то той не се играе. Ако успеете успешно да блокирате противника и го накарате да се скупчи в рамките на две, три позиции винаги му давайте възможност да играе единици или двойки, така че ако хвърли чифт, да може да го започне и вие да го довършите. Ако в началото на играта хвърлите чифт шестици, по-добре вкарайте четири пула, отколкота да освободите входящите си позиции.
Играйте концентрирано и не се поддавайте на импулсивността си. Преценявайте всяка възможност и поддържайте защитата си на ниво. Ако усвоите всички уроци и навлезете в тънкостите на таблата, дори и отрицателните зарове ще бъдат ваше предимство.
Няма коментари:
Публикуване на коментар